woensdag 10 april 2013

Het proces van een eigen boek schrijven


Het is al een aantal jaren een droom van me om een eigen boek te schrijven. Het leek me een hele ervaring om mee te maken en goed voor mijn eigen ontwikkeling op het gebiedt van schrijven. Omdat ik in mijn omgeving veel kinderen om mij heen heb, leek het me een geweldig idee om eens een eigen kinderboek te schrijven.
Een erg lange tijd is het alleen bij een idee gebleven omdat ik het vrij druk had in mijn leven en omdat ik er nog niet helemaal zeker over was of het mij wel zou lukken. Na flink wat aanmoedigingen en positieve steun te hebben gehad van familie en vrienden besloot ik afgelopen zomer te beginnen aan het schrijven van mijn eerste kinderboek.

Zoals ik al zei had ik nul komma nul ervaring met het schrijven van boeken. Het was daarom ook erg lastig voor me om te moeten beginnen omdat ik eigenlijk geen idee had waarmee je moet beginnen. Van een vriendin van me die een aantal jaren geleden een boek had geschreven kreeg ik als tip om allereerst eens naar een bibliotheek te gaan en verschillende soorten kinderboeken te lezen om zo een beeld te krijgen van welke schrijfstijl bij me zou passen en op welke leeftijd ik me vervolgens kon gaan richten. Na dit gedaan te hebben, besloot ik uiteindelijk een voorlees boekje te schrijven voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Het schrijven van dit boek heeft een hele tijd geduurd, maar uiteindelijk ben ik tevreden met het resultaat.

Op dit moment zit ik in de afrondingsfase en ben ik op zoek naar de juiste drukkerij om het boek te laten drukken. In de fase van het boek drukken zijn er veel verschillende vragen die ik voor mezelf en met behulp van de drukkerij zal moeten beantwoorden. Zo zal ik moeten kijken naar welke materialen ik voor het boek zal gebruiken, welke afmeting het boek krijgt en de kleurstelling van het boek.

Het boek zal in eerste instantie alleen voor mezelf en voor vrienden en familie zijn, maar wie weet zal deze in de toekomst wellicht in de winkels komen te liggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten